چالش وطن اصلی شخصیت محبوب چهاربرج!
تعیین وطن اصلی حؤحمعلی (حکمعلی، معروف به علی آغا) چهرهی شاخص شهر چهاربرج، به یک چالش جدی بین “بالا چایبیش” و “بؤیوک چایبش” بدل شده است.
محبوبیت و شکوه حکمعلی بر کسی پوشیده نیست. او همیشه در قلب مردم چهاربرج جای دارد. لاکن اخیرا اختلافی شدید بین اهالی بالا چاربورج و بؤیوک چاربورج مبنی بر وطن اصلی حکمعلی به وقوع پیوسته است!
اهالی مردم بالا چاربورج ادعا دارند به دلیل اینکه حؤحمعلی از این منطقه ازدواج کرده پس بنا بر قاعده عُرفی ملّا نصرالدین و نظام حقوقی common law، اهل آنجا محسوب میشود. ولی مردم بؤیوک چاربورج این ادعا را رد میکنند و در مقابل، قاعده مسکن، شغل اصلی و وراثت (پدر و مادر) را مطرح مینمایند که بر این اساس حؤحمعلی اهل بؤیوک چاربورج است. آنها میکویند کسی نمیتواند حؤحمعلی را از ما بگیرد! حتی خبرهایی مبنی بر لشگرکشی جوانان “خرمن یئری” به بالا چاربورج رسیده است!
با نگاهی به حقوق بین الملل و بحث تابعیت اشخاص میتوان فهمید که این مورد در حقوق بینالملل نیز چالش برانگیز است. برای مثال کشور انگلستان ازدواج یک بیگانه را با یک زن انگلیسی برای احراض تابعیت کافی میداند. ولی در عوض در کشور ایران اگر بیگانهای 40 تا هم زن ایرانی بگیرد دلیل نمیشود که زود با وی پسرخاله شده و اهل کشور خود بدانیم. حال ما با دیدگاه کدامیک از حقوق کشورها به قضیه حؤحمعلی نگاه کنیم؟ کدامیک به واقعیت نزدیکتر است؟
به نظر شما حؤحمعلی اهل کدام منطقهی چاربورج (چایبیش) است؟ بالا یا بؤیوک!
همون قانون ایران دا 🙂
40 تا هم زن از بالا چایبش بگیره دلیل نمیشه که زود … 🙂
ادعای مردم منطقه بالا چایبیش برگرفته از احترام به حقوق زنان و یک درک بالای فمنیسمی است که هم معیار با کشورهای اروپایی می باشد. از مردم منطقه بؤیوک چایبیش تقاضا دارم کمی روشن فکرانه به قضیه نگاه کنند. حؤحمعلی واس ماس
یوزه یوز اهل چهاربرج!
اوجاق قارداش شبهه سالما!!!!
بالا چایبیشلیلار (خصوصا احمد آغا) ائشیتمهسین آما من ده سیزنن همنظرم. 😉
چوخ گوزل مطلبدیرحکمعلی بوتوچاربورجلارتعلق واردییر…نداره ….بیش ایل قالاییربالاچاربرجلواولا
دوزدو، هله 5 ایل قالیر! 😀
حؤکمعلی اذربایجان اوغلو. اونون وطنی یالنیز آذربایجان دیر!
البته. وطن آذربایجاندیر.