توسعه چگونه اتفاق می‌افتد؟ مثالی از راههای مواصلاتی میاندوآب

همانطور که در تصاویر دیده می‌شود شهرستان میاندوآب دارای سه مسیر شرقی-غربی است:

  • مسیر اصلی میاندوآب-مهاباد-اورمیه
  • مسیر داخلی میاندوآب-چهاربرج-فسندوز
  • مسیر داخلی میاندوآب-للکلو

در حالی که ۹۰ درصد جمعیت شهرستان در شهر میاندوآب و نیمه غربی آن ساکن هستند، هیچ کریدور شمالی-جنوبی برای رفت و آمد و جابجایی جمعیتی وجود ندارد. برای مثال علی‌رغم وجود پل نظام آباد بر روی جیغاتی شما برای یک جابجایی ساده از شمال جیغاتی به یک روستا در جنوب آن احتمالا مجبور به دور زدن از شهر میاندوآب بشوید.

اهمیت وجود کرویدور شمالی جنوبی چیست؟

  • تسهیل جابجایی مردم و مبادلات اقتصادی
  • همگرایی جوامع دو سوی رودخانه‌های میاندوآب و تقویت هویت جمعی
  • تسهیل دسترسی به بازار شکل گرفته در چهاربرج و جلوگیری از خروج سرمایه
  • کوتاه شدن مسیر قسمت عمده‌ای از جمعیت شهرستان به مرکز استان و دیگر شهرها
  • محرومیت زدایی از روستاهای نزدیک به دریاچه ارومیه
  • و…

کریدور شمالی-جنوبی در شهرستان میاندوآب از چه طرقی مقدور است؟

یک- مسیر چهاربرج-نظام آباد-جاده مهاباد: این مسیر در حال حاضر هم از طریق راههای روستایی مقدور است که با بهینه سازی نقشه می‌توان به راحتی به چنین مهمی دست یافت.

دو- جاده بناب-نقده: این جاده اهمیت فراوان استراتژیکی و امنیتی و فواید بی‌شمار اقتصادی و اجتماعی دارد که در یک مطلب جداگانه به آن پرداخته خواهد شد.

این‌ موارد مدلی از توسعه واقعی و متوازن و مثالی از رفع تبعیض است که برای کل مردم منطقه عایدی دارد. آقای عیسی‌زاده نماینده میاندوآب به جای اینکه دنبال توسعه واقعی باشد در دام سطحی‌نگری و عوامفریبی افتاده است. وی فرصت رانتی به وجود آمده برای شهرستان‌سازی دیوانه‌وار را در هوا قاپیده ولی برای توسعه زیرساخت و ایجاد تغییرات واقعی در زندگی مردم حوزه انتخابی خویش تلاشی نکرده است. اکنون با سنگی که وی در چاه انداخته امکان همگرایی و توسعه مشترک یا جداگانه این سه بخش با بن‌بست مواجه شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *