وضعیت بسیار نامطلوب راههای مواصلاتی شهر چهاربرج
با نگاهی به راههای ورودی و خروجی شهر چهاربرج میتوان فهمید که شهر ما از نظر ارتباط جادهای با شهرهای مجاور خود از قبیل ملکان، بناب و میاندوآب در پایینترین حد استاندارد کشور قرار دارد. شهر چهاربرج و کلا منطقه مرحمتآباد ناهموارترین و غیر استانداردترین راهها را در بین دیگر شهرهای مشابه دارد. همه میدانیم که چندین سال است که ما با چه مصیبتی میتوانیم از چاله-چوله های قپچاق تا احمدآباد رد شده و خودمان را به بناب برسانیم. یا راه نزدیک ما با شهر ملکان به دلیل ناهمواریهای بیشمار حدود سه برابر وقت معمول خود زمان میبرد. این در حالی است که ما بیشترین رابطه کاری و اقتصادی را با شهرهای ملکان و بناب داریم و کلا استان آذربایجان شرقی نقش زیادی را در جریان چرخه اقتصادی مردم چهاربرج و منطقه ایفا میکند.
با در نظر گرفتن اینکه یکی از مهمترین و ابتداییترین فاکتورهای توسعه یک شهر وجود جادههای استاندارد و هموار برای آن میباشد، بر مسئولین شهر از جمله بخشداری، شهرداری، و نمایندگان مجلس واجب است که چارهای برای این مشکل بیندیشند.
متاسفانه بیش از سه سال است از سخنرانیها و وعدههای آقایان عیسیزاده و بیگی برای اجرای طرحهای عمرانی و ایجاد کارخانههای متعدد و ایجاد جادههای استاندارد و … در شهر چهاربرج میگذرد ولی تاکنون هیچ یک از آنها عملی نشدهاند. به نظر میرسد اینها، فقط شعارهای تبلیغاتی بوده اند. حتی پروژه تعریض جاده چهاربرج – میاندوآب که از چندین سال پیش آغاز شده به صورت کاملا لاکپشتی در حال پیشروی است.
جاده چهاربرج – بناب نیز از زمان پهلوی به صورت کاملا دست نخورده باقی مانده است. در این عکس ملاحظه میکنید که سطح زمینهای کشاورزی با سطح جاده برابری میکند و هیچ گونه زیرسازی وجود ندارد. جالب اینجاست که مسئولین شهرمان بدون اینکه کوچترین زیرسازی و شن ریزی بر روی آن انجام دهند، روی همین جاده خاکی آسفالت ریزی نمودهاند! این آسفالت یک سال هم دوام نیاورده، ولی هر چه باشد باعث دوام پست مسئولین عزیز شهر چهاربرج گردیده است! چرا که پیش مسئولین کشوری هندوانه زیر بغل گرفته و شیپور عمران و آبادانی و راهسازی و توسعه و … را زدهاند. البته شیپور زدن که سهل است گوشهایمان را کر کردهاند.
البته بدبین که نباشیم کار این عزیزان میتواند الگو و سمبل مناسبی برای هم وطنان عزیز کرمانی و اصفهانی باشد که صرفه جویی را از ما یاد بگیرند. چرا که از پول بیتالمال فاصله بین کرمان تا اصفهان را آزاد راه زدهاند و حتی جاده های ارتباطی کوچکترین شهرهایشان نیز اتوبان است. واقعا که! آنها صرفه جویی را باید از ما یاد بگیرند که بیش از 50 سال از ورود اولین ماشینها به چهاربرج میگذرد ولی هنوز جادههایمان را تغییر ندادهیم. با وجود این جادهها حرف از توسعه چهاربرج توهمی بیش نیست!