قوم گرایی به سبک سایت برنامه نود/ قوم گرایان همیشگی، مدعیان مبارزه با نژادپرستی

52479_880

اوجاق- احمد جوادی: چند روزی است که سایت برنامه نود طلایه دار مبارزه با نژادپرستی در ایران شده و با مطالب جنجالی و بیشتر غیر واقعی خود از قوم گرایی و نژادگرایی در ورزش کم مانده اعلامیه جهانی حقوق بشر در ورزش را نیز نهایی کند! در نگاه اول شاید ظاهر مسئله خوب به نظر آید و اقدامات سایت نود قابل تحسین باشد ولی با کمی تامل می شود فهمید که تیترهای جنجالی و غیر واقعی برنامه نود در حمایت از بازیکن ارمنستانی و مبارزه با به اصطلاح نژادپرستی هواداران تراکتورسازی و مردم آذربایجان ربطی به اصل مساله نداشته و تنها یک جهت گیری مغرضانه در فریب افکار عمومی برای چشم پوشی از جنایات رژیم ارمنستان علیه شیعیان قره باغ است.

این مسئله باعث شد که ما تصمیم بگیریم بخش ها و مطالب مختلف مطروحه در سایت نود را مورد واکاوی قرار دهیم و درجه انطباق آن با موازین حقوق بشری ازجمله مبارزه با نژادپرستی را بسنجیم. چراکه اگر کسی فریاد مبارزه با نژادپرستی را سر می دهد بایستی که خود در درجه اول عاری از چنین مسائلی باشد.

متاسفانه ما در این بین با نتایج ناامیدوار کننده ای روبرو شدیم. ما متوجه شدیم که سایت برنامه نود یکی از فاحش ترین قوم گرایی های را در بین دیگر سایتهای ورزشی انجام می دهد بدون اینکه حتی ذره ای از این کار ابایی داشته باشد!

مسئله از این قرار است که در سایت نود بخشی نیز وجود دارد به نام “ورزش افغانستان” این بخش مخصوص فوتبال افغانستان است و هر روز به زبان فارسی آپدیت می شود. حال سؤال اینجاست که با وجود این همه همسایه که کشورمان ایران دارد چرا فقط بخش فوتبال افغانستان در این سایت گنجانده شده است؟ مثلا چرا بخشهایی مستقل به نام ورزش ترکمنستان، پاکستان و آذربایجان در این سایت وجود ندارد؟

جواب بسیار ساده است چون در آن کشورها قومیت فارس وجود ندارد و تنها دلیلی که باعث شده تا وبسایت برنامه نود بخش مستقل ورزش افغانستان را در صفحه اصلی خود قرار دهد فقط بحث نژاد آنهاست؛ چون بیشتر مردم افغان فارس زبان هستند. در کشوری مثل ایران که از ملیتها و زبانهای گوناگونی تشکیل شده است اگر وبسایت یک برنامه عموی و ملی تنها به زبان فارسی مطلب بنویسد و از بین همسایه های کشورش تنها به ورزش آنهایی که فارس زبان هستند بپردازد نمونه فاحشی از نژاد پرستی است چراکه تنها وجه تمایز آنها برای انتخاب یک کشور برای پوشش خبری مسئله زبان و نژاد است.

مطالب مرتبط

3 دیدگاه‌

  1. رشدیه گفت:

    تهیه کنندگان و مجری برنامه 90 مثل کبک سرشان را کرده اند زیر برف و جماعتی ابله
    برای این دلقکهای بی مزه کف میزنند، همگی بچه های ملکه هستند .
    الله حفظ اله سین.

  2. قشقائی گفت:

    نامه ای به عادل فردوسی پور

    با سلام
    جناب آقای فردوسی پور،من یک هوادار تراکتور سازی از شیراز هستم! علی رغم اینکه جایگاهی شبیه شما ندارم و تنها یک طرفدار تراکتور هستم باز حاضر نیستم متعصبانه قضاوت کنم! این هفته پای برنامه نود و اتفاقات بازی پرسپولیس و تراکتور که نشستم بر قضاوت شما افسوس خوردم،
    جناب اقای فردوسی پور رسانه تلوزیون یک رسانه مقدس است!یک دریچه و پنجره مقدس که شما یک طرفه حق دارید به خانه های مردم سرک بکشید!حتما میدانید در فرهنگ انسانی به نامحرمان اجازه سرک کشیدنها و ورود به حریم ها به بیگانه ای داده نمیشود!و مجری چنین برنامه ای را یک محرم میدانند! به نظرتان میشود نا اهل و نا محرم و نامرد بود در این توانایی؟تلوزیون یک راه حقیقت و رسالت سترگ در آگاهی بخشی به مردم است در این که شما توانایید در اجرا شکی نیست!اما در وجدان و مردانگی هم باید توانا باشید و خود را از جهل و نادانی ساختگی به دور نگه دارید وملت بزرگ بیننده را جاهل فرض نکنید!
    نباید برضد هیچکس شهادت دروغ بدهید! بدون اطلاع و آگاهی در مورد هیچ انسانی نباید قضاوت کنید!تا ندانستن حقیقت نباید اقرار به هر چیزی کنید!بلکه باید تماما سخن راست بگویید و به حقیقت اقرار کنید!
    شما باید وقف واقعیت عینی باشید تا خود را در خدمت حق مردم، در راه دستیابی به اطلاعات حقیقی و موثق قرار دهید!برنامه ای که شما مجریش هستید در کشوری فعالیت میکند که مردمش دین مبین اسلام و آویزه های قرانی را سرلوحه دارند!اینجا کمونیست و استکبار نیست!اینجا بی بی سی استعمارگران نیست!که اینقدر آماتور گونه و بچه گانه به جانب داری بپردازید!آن هم جانب داری که بی شک تبعات شدید امنیتی واخلاقی و …. را در بردارد!جناب آقای فردوسی پور،مجری پربیننده ترین برنامه کشور باید و باید تحت هر شرایطی همسو با وجدان اخلاقی و انسانی عمل کند و تمام معیار‌های عالی  شرافت را در این حرفه بکار گیرد عادلانه قضاوت کند و حق شرکت در روند تصمیم‌گیری های جانب دارانه را که بی شک دستان پشت پرده ای در آن هست را ندهد.بلی آقای فردوسی پور در مرحله ی بعدی و بعد از شرافت انسانی ، شرافت حرفه‌ای نباید هرگز اجازه دهد که به هیچ نحوی جانب داری کنید و برخلاف و بسیار پایین تر و ضعیف تر از تعقل و فهم عمومی و انسانی ملت شریفمان قضاوت کنید!این خود یک توهین است به ملت !!! همه این ها را فدای ارتقای منافع مشتی لابی گر و منافع شخصیتان میکنید؟؟؟
    اقای فردوسی پور مجری باسابقه ای مثل شما بعد از این همه سال دیگر باید آموخته باشد که به ارزشهای جهانی و تنوع فرهنگ‌ها و عقاید و قومیت ها احترام بگذارد و در هر شرایط مدافع ارزش‌های عام انسانی و بالاتر از همه مدافع صلح، دموکراسی، حقوق بشر، پیشرفت اجتماعی و رهایی ملی باشد نه یک جناح باز سیاسی!
    تلوزیون آن هم تلوزیون ملی ایران همانگونه که از نامگذاریش پیداست متعلق به تمام اقوام و فرهنگ های زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران است! ملک خصوصی و پدری گروه یا افراد خاصی نیست از اینرو در اجرای برنامه های متعدد باید گونه ای عمل شود که اتحاد و همبستگی ملی شاخصه اصلی آن باشد!شما برای پیشبرد عقاید شخصی چه خوب یا بد لازم است از بودجه شخصی خود و در تریبونی خاص که دیگر اسمی از ملی بودن در آن نباشد استفاده کنید! در آنجاست ک میتوانید از آقا پیام و دیگر دوستانتان طرفداری کنید!
    و در رسانه ملی شما باید خارج از وا بستگی‌های و طرفداری های جانبدارانه برای تبدیل جامعه خود به جامعه‌ای دموکراتیک، مشارکت‌ جویید!
    و از طریق این رسانه باید به ایجاد فضایی آکنده از اعتماد ملی برای تثبیت صلح ، عدالت، تشنج زدایی و یکپارچگی هرچه بیشتر ملت در جهت کوری دشمنان این ملت گام بردارید!و پایتان را قوت دهید تا راه آزادی تفکر را که سرانجامش صلح و حقیقت و دوستی است را بپیمایید!
    در یک جامعه جوانان نقشی حساس در فضای سیاسی، اجتماعی،تربیتی ، فرهنگی ،ورزشی و ….دارند و رسانه ملی وظیفه خطیر در جهت دهی این حساسیت دارد، آقای فردوسی پور پدران و مادران مملکتمان خون و دل زیادی برای یکپارچگی، استقلال و آزادی خورده اند،فرزندان فرهیخته و بزرگی را شهید این راه مقدس کرده اند و امروز در تلاش برای حفظ این راهند تا فرزندانی را تربیت کنند که طلایه دار این راه در آینده باشند! برنامه نود به جهت حضور شما و دوستانتان پربیننده نیست بلکه ذات هیجانی ورزش بخصوص فوتبال است که فرزندان خردسال، نوجوان و جوان ما را تا نیمه شب به پای این پنحره ملی نگه میدارداز این پنجره حیا کنید!درحق پدران و مادران اجهاف نکنید!
    شما فقط یک مجری نیستید یک تربیت کننده اید!جوانان را جوانمرد، راسخ چون پوریای ولی و تختی ها هدایت وتربیت نمائید نه متملق و سست بنیه! برنامه نود یک برنامه تبلیغاتی و تجاری معمولی نیست!شدت هیجان در فوتبال است که جوانان ناخواسته از این برنامه مشق تربیتی میگیرند!تاکید دوباره دارم که در حق جو
    انان مهینمان اجهاف نکنید،به نظر من شما از سطح دانش بالایی برخوردارید و بعید میدانم رفتار و جانبداری های شما ناخواسته باشد! !!!!!!
    برگردیم به برنامه همین هفته نود!اتفاقات ورزشگاه تبریز و درگیری های رخ داده ی آن از هر نظری محکوم و زشت است!و این دلیل بر قضاوت زشتر ما نمیشود! برای قضاوت و روشن شدن حقیقت این قضیه احتیاج به اسناد، مدارک گوناگون و تحقیقات کامل و ریز بینانه است!گویا شما برای قضاوتتان تنها یک فیلم چند دقیقه ای داشتید!اما درد من و امثال من از این است که قضاوت برای شناسایی متهمین در این چند دقیقه فیلم هم کاملا آگاهانه جهتی جانبدارانه داشت!عکاسان و خدمتکاران رسانه ای زحمتکشند، عزیزند،محترمند وووووو اما بهتر است به مخاطبان میلیونی خود میگفتید که لیدرهای و تماشاچیان نیز حرمتی دارند!اقای فردوسی پور شما در کلیپی که از درگیری لیدرها و عکاسان پرسپولیس نشان دادید !برای ما و مخاطبان عجیب بود که چرا و چگونه عکاس عصبانی و صندلی به دست را که به سمت لیدرها،خدمه و انتظامات یورش میبرد را نمیدید!واقعا چگونه ندیدید؟؟؟؟؟!این سوال را هزار بار از خود پرسیدم و بی جواب ماند و به عدالتتان شک کردم!پرتاب سنگ،بطری آب و اشیا در تک تک ورزشگاهای کشور بوده و محکوم است! اشتباه و خطا از شور هیجانی جوانان بعید نیست!اما اشتباه از آقای فردوسی پور آرام و خندان در استودیو به عنوان تواناترین مجری کشور بعید است! و یک عکاس که وظیفه ای فرهنگی و حساس دارد!در هیج ورزشگاهی با صندلی بینی خدمه ی آبیار چمن را نمیشکند که اینگونه چشم پوشی شود!و شما خیلی راحت به تکذیب این عمل توسط عکاس بسنده کنید!برایمان عجیب است که چرا آقای فردوسی پور ریزبین با خدمه ی کتک خورده تماس نگرفت!وصورت خورد شده اش را نادیده گرفت اما به بانداژهای ساختگی عکاس این همه مانور داد!حتما میدانید که عکاسی که شما وضع آن را وخیم(سر و دست شکسته) میدانستید فردای آن روز صحیح و سالم در بازی استقلال و ماشین سازی مشغول عکاسی بود!کار پیراهن قهوه ای زشت بود!اما اینجاست که عادل عادل باید میدانست که حمله با صندلی هم زشت است!!!!کاش استپ ها و مانور هایی فیلم توسط شما که با انگشت نشان میدادید در ابتدای فیلم و روی عکاس صندلی به دست هم انجام میشد تا عادلمان عادل بماند!این مسند ناچیز است اما
    سخن بسیار ، نگرانی بسیار ،درد بسیار افسوس بسیار ……. ! حال اینجانب به عنوان یک جوان ایرانی هوادار فوتبال حاضرم در برنامه شما باشم و با هم به قضاوت آن فیلم بنشینیم!به قضاوت !!نه جانبداری که شما انجام دادید و نه متانت و اخلاق مداری که مدیر فرهنگی باشگاه تراکتور سازی!

    امیدوارم این نامه در اسرع وقت بدستتان برسد!که اینگونه رفتارها فردای نقشه زیبای ایران اسلامیمان را به چالش نکشد!و جوانان دلیرمان را متملق و سست بنیه نکند!

    عماد حضرتی
    ۰۹۳۹۷۷۷۵۶۹۷

  3. سها گفت:

    فکر می کنم به این خاطر ورزش افغانستان داره که افغانستان هم زبان فارسی دارن. الان شما نگاه کنید بی بی سی فارسی یا voa هم دو بخش ایران و افغانستان دارن. به نظرم اگر سایتی آذری بود میتونه هم ورزش آذربایجان هم ورزش ترکیه و .. داشته باشه. منطقی اش همینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *