معضل تجمع و نشستن مردم در میدان امام (آغالیق قاباغی) چهاربرج

aghaliq-qabaghi-qocalar1یکی از معضلات و مشکلات  شهرمان که در سالهای اخیر با رشد شهر به یک معضل فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است، تجمع و نشستن مردم بخصوص ریش سفیدان در میدان امام (آغالیق قاباغی) شهر می‌باشد. مسئله‌ای که چهره‌ای ناموزون و زشت را از محیط و شیوه زندگی مردم به نمایش می‌گذارد.

این مسئله توجه رهگذران غیر چهاربرجی را بر انگیخته و تا بدانجا جلو رفته است که به یکی از سوژه‌های اصلی شوخی و خنده آنها در مورد شهر چهاربرج تبدیل شده است.

جدای از این مسئله که تنها تفریح این اشخاص نگاه کردن به ماشینها و رهگذرانی است که از میدان امام عبور می‌کنند، این مسئله به دور از فرهنگ شهرنشینی و اصول اجتماعی است. بسیاری از رهگذران علی‌الخصوص خانواده‌ها با استرس و نگرانی خاصی و بدون احساس آزادی زیر هجمه نگاه این افراد از میدان امام عبور می‌کنند.

در دنیای امروزی نوع View و منظره شهر یکی از فاکتورهای تشخیص فرهنگ و سبک زندگی آن جامعه است. مسئله نوع View در جوامع متمدن و پیشرفته تا بدانجا اهمیت دارد که در قالب یک حق بشری وارد حقوق شهروندی این جوامع شده است. برای مثال در کشور بلژیک آویزان کردن رخت و لباس از بالکن خانه‌ها و نشستن و خوابیدن در میادین شهر که باعث نمایش منظره‌ای ناموزون از آن شود نقض حقوق شهروندی تلقی شده و خاطیان امر جریمه می‌شوند.

علت ایجاد چنین قوانینی در این است که ما حق داریم در اماکن عمومی شهرمان مناظر زیبا را ببینیم و هیچ کس حق ندارد این حق ذاتی را از ما سلب کند.

امیدواریم مسئولین محترم و در راس آنها شهرداری و شورای شهر فکری برای این معضل فرهنگی بکنند تا چهره‌ای که ما از شهر چهاربرج می‌بینیم زیباتر و چهره‌ای که دیگران از چهاربرج می‌بینند به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

مطالب مرتبط

9 دیدگاه‌

  1. ISLAMCHI گفت:

    حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنانشان، خطاب به نیروهای مؤمن در سراسر کشور خاطرنشان کردند: حرکت عمومی به سمت آرمانها و اهداف اسلامی است و نیروهای مؤمن، اصیل و معتقد که اکثریت قاطع کشور را تشکیل می‌دهند باید با حسن ظن به وعده نصرت خداوند، آمادگی خود را برای کار در میدانهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و در مواجهه با جهت‌گیریهای دشمن حفظ کنند.

  2. ایسلامچی گفت:

    با سلام خدمت همسنگران عزیز.به نکته خوبی پرداخته شده است هرچند قبلا مانیز به آن اشاره کوتاهی کرده بودیم.این مطلب را در سایت انعکاس دادیم البته با اندکی تغییر به نظر من تیتر تجمع یک خورده بزرگنمایی دارد به خاطر همین نشستن کافی بوده وتجمع را حذف نمودم.درضمن میدان امام یک اسم خاص بوده و اگر به یادبودو طرح آن توجه کنید مربوط به حضرت امام خمینی (ره) می باشد و اسم “آغالیق قاباغی” مربوط به منطقه آن مکان می باشد نه اسم یادبود! این درحالی است که بعضی از مردم در اطراف یادبود می نشینند نه مکان آغالیق قاباغی!

  3. من ایسلامچیام گفت:

    بازهم سلام
    اگر می شود به این جور معضلات بیشتر توجه شود شما بیشتر روی زبان وقومیت تمرکز می کنید و این بد نیست ولی درکنار آن اخبار شهرمان فراموش نشود…
    این نکته را با نگاه به مطالب اخیرتان می توان دریافت، حتی در مورد مرحوم بیتو نوشته این پهلوان ترک زبان ! دوست عزیز ایشان اهل هرکجا که باشند چون برای ایران افتخار آفریده اند برای ما پهلوان هستند.

  4. اسلامچی گفت:

    در دنیای امروزی نوع View و منظره شهر یکی از فاکتورهای تشخیص فرهنگ و سبک زندگی آن جامعه است. مسئله نوع View در جوامع متمدن و پیشرفته تا بدانجا اهمیت دارد که در قالب یک حق بشری وارد حقوق شهروندی این جوامع شده است. برای مثال در کشور بلژیک آویزان کردن رخت و لباس از بالکن خانه‌ها و نشستن و خوابیدن در میادین شهر که باعث نمایش منظره‌ای ناموزون از آن شود نقض حقوق شهروندی تلقی شده و خاطیان امر جریمه می‌شوند.
    یانی نمنه نه؟؟؟؟؟؟

  5. این مطلب در سایت 4borj.ir نیز انتشار یافت. این مورد جزو دغدغه های قدیمی می باشد.موفق باشید

  6. دبير گفت:

    معضل اصلي قبلا هم اعلام كرديم اينه كه هر ننه قمري از خواب بيدار ميشه وسايت ميزنه ومعضل چهاربرج را مي نويسه و يكي نيست به اينا بگه شماها معضل اول هستيدكه خودتون را پشت سايت مخفي كرديد معرفي كنيد ببينيم خانواده شما فرهنگي است اصلا شما لياقت اطلاع رساني داريد .ا

  7. یئرکوکی گفت:

    بیزیم کندیمزده دقیقا بو مشکل واریدی، آمما نئجه حل اولدو؟
    میدانین او قیراغینداکی بیر ردیف جدولی گوتوردولر، دای اوتورماغا اوردا راحات بیر یئر یوخدو (:

  8. ahmad گفت:

    با این ادبیات مبتذلی که شما دارید حیف است که با نام وزین و مقدس دبیر کامنت بگذارید. شما آنقدر کوتاه فکر هستید که کوچکترین تحمل یک صدای مخالف را ندارید. ما نیازی به مخفی کاری نداریم. هویت ما برای تمام مردم چهاربرج معلوم است. این شمایید که با نامهای جعلی کامنت می گذارید و سعی می کنید هویت خود را از ما پنهان کنید. نترسید و خودتان را معرفی کنید و بدور از توهین و ابتذال گویی نظر خود را بگویید. ما تحمل انتقاد های سازنده همشهریانمان را در راه اعطلای فرهنگ شهرمان داریم. ولی متاسفانه کامنت های مبتذل شما نمی تواند الگوی مناسبی برای فرهنگسازی در شهرمان به کار رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *